הדפסה שלח לחבר

חט"ב ובתי ספר על-יסודיים

בית העצמאות מציע מבחר דרכים להכרת הדרמה שמאחורי הקלעים של הכרזת המדינה. דווקא במקום זה אנו מבקשים לחשוף את התלמידים לסוגיות ערכיות, חברתיות ולאומיות העולות ממגילת העצמאות, ולבחון דרך האירועים והפרוטוקולים את הלבטים והמחלוקות שליוו את המנהיגים. כיצד רקמו את חזונם? איך ניסחו בימים של מלחמה ותקומה את חזון "האני מאמין" שלהם, ומה קרה לחזון זה? 
בביקור בבית העצמאות ניתן לשלב שלוש סדנאות לימוד (הפעלות):

בין כיפה לכובע טמבל – זהות יהודית במגילת העצמאות
סדנה יוצרת שבה נחקור ביחד את מגילת העצמאות: מהי הזהות הישראלית/היהודית המשתקפת במגילה 
שאותה ראו מנהיגי המדינה בחזונם? נבדוק עם התלמידים את סוגיית הזהות הפרטית שלהם, תוך בחינת מודלים 
של זהויות שונות המרכיבות כיום את החברה הישראלית. 
הסדנה מותאמת למערכי השיעור בנושא "עם ישראל ומורשתו". 

חזון מול מציאות
מדינה יהודית אז ועכשיו: כיצד חזה הרצל את המדינה היהודית שתקום כאן? מה יהיה אופיה הרוחני, ערכיה, שפתה, דגלה? כיצד נוסח חזון זה במגילה? האם נוצרה פה חברת מופת? דמוקרטיה ערכית? האם חזונו של הרצל התממש?
נשתמש במובאות ובטקסטים מתוך הגותו של הרצל וממגילת העצמאות כדי לבחון אם התגשם החזון ומה קרה לחלום?

פאזל מגילת העצמאות
נחשוף את סודותיה של המגילה בדרך חווייתית של פירוק והרכבה. נתוודע למחלוקות שליוו את יצירתה. 
נגלה מי כתב את המגילה והיכן שמורים הנוסחים הלא מוכרים שלה? כיצד היא בנויה? נחקור את החלק הצורני שלה ואת תכניה, ואף נברר מיהו החותם הלא ידוע. 
משך ההדרכה בתוספת סדנה: כשעתיים.